Pirátská Savíra (marocky Essaouira)

Příjemné přímořské město na západě Maroka

Do Savíry jsme dorazili dřív, než jsme čekali (po 3h) na ryze arabské špinavé nádraží s nadháněči ubytování a jízdenek, takže jsme si při vystupování říkali, že tady asi zažijeme pravé Maroko. Nakonec to ale nebylo tak divoké - v medíně (staré město) u moře se vyskytovalo snad ještě více turistů, než v Agadiru. Z nádraží je to kousek do medíny, nejdříve pravá arabská pro Maročany s masnami s masem pověšeným na hácích venku před stánky a s nižšími cenami. Čím víc jsme se blížili k části medíny u moře, tím víc turistů jsme potkávali a naráželi na vyšší ceny.

Trhy v medíně

Medína v Savíře

Prodejny masa

Tip - města:

Původní marocké město (medina) dnes tvoří obvykle hradbami obehnaný střed města, kde dnes žijí spíše chudší obyvatelé a je v nich spousta obchůdků. Jedná se o jakési historické centrum, mnohdy bez přístupu dopravním prostředkům a se spletí úzkých uliček bez jakéhokoli systému, ve kterých není těžké se ztratit. Francouzští kolonizátoři tato stará města ponechávali a kolem nich stavěli nová města (Ville nouvelle), která jsou moderní a architektonicky se přibližují evropským městům.

Hradby v medíně (panorama)
Hradby medíny

Po dvou neúspěšných pokusech v hotelech z průvodce jsme usmlouvali pokoj v hotelu Majestic ze 150 na 100 dh s umyvadlem na pokoji a ostatním na chodbě. První naše kroky vedly do přístavu, kde bylo rušno, protože dorazili rybáři a prodávali svoje úlovky. Tam jsme vydrželi koukat snad hodinu na šrumec kolem: rybáře, lodě, racky apod. Vrátili jsme se do medíny pro něco k snědku a v méně turistické části jsme koupili mix smažených rybek (sardinky, krevety a 2 další druhy), 2 druhy placek a 2 koblihy v cukru a vydali jsme se to sníst na pláž. Voda byla studená, takže jsme nedostali odvahu se vykoupat a místo toho se vydali do novější části města Ville nouvelle, kde jsme narazili na všední život Maročanů s pro Savíru typickými atributy: drožky tažené osly, modré taxíky a kde jsme nenarazili na žádného turistu.

Prodej ryb v přístavu

Pláž v Savíře

Nová čtvrť Ville nouvelle

Chudší část Essaouiry

Kolem autobusového nádraží jsme se vrátili k medíně, před kterou jsme si dali marocký čaj po 10 dh s výhledem na hlavní vchod medíny a hradby a jali jsme se plánovat následující den v Marakkéši. Vlivem mořského větru začala být trochu zima, tak jsme se vydali přes medínu na hradby, kde už jsme nestihli západ slunce a zašli na hotel, vysprchovat se a přioblíct. Po setmění jsme se šli ještě projít medínou, kde už trhovci balili a kolem pláže a přístavu zpět na hotel, protože jsme zjistili, že jsme v Savíře už všechno viděli. Po večeři pomeranče a okurky (zatím nemáme důvěru v nic, co se nedá oloupat), chvíli ještě plánujeme a vyčerpaní usínáme.

Typický marocký čaj
Typický marocký čaj, aneb “berberská whisky”

Noční život v medíně

Hradby Savíry v noci
Milánská opera La Scala

21.9.2010 Úterý
Essaouira - Marakkéš

Vstáváme v 7, protože to je našich 9 a vydáváme se pro snídani. Nezdají se nám mléčné výrobky, protože máme pochyby o jejich chladících zařízeních (mnohdy jsou jogurty jen tak v policích), tak chvíli tápeme, ale nalézáme obchůdek, ve kterém domorodkyně připravuje čerstvé placky, vevnitř vymazané medem, které jdeme sníst k pláži.

Kolem přístavu, kde chvíli pokukujeme, dorazíme k hradbám, kde na pirátském děle čteme o Marakkéši. Protože se oteplilo a místní slibně vypadající muzeum má v úterý zavřeno, rozhodujeme se, že se stavíme na hotel pro plavky a zajdeme se vykoupat do moře, abychom mohli machrovat, že jsme se koupali v Atlantiku. Přesto, že je voda studená, tak do ní na 5 min vlezeme. Předpokládáme, že se Maročani budou po nás (hlavně Lídě) koukat, co tam dělá v plavkách, ale vůbec je to nezajímalo. Poté už jen návrat na hotel, sprcha, balení a v 11:30 se v plné polní vydáváme na nádraží, kde registrujeme zavazedla a nastupujeme s dalšími, převážně turisty do autobusu CTM směr Marakkéš. Ještě těsně předtím však pouličnímu prodavači dáváme dirham za výbornou slepeninu oříšků s medem, které nosí na podnosu po nádraží a v autobusech.

Autobusové nádraží
Autobusové nádraží v Savíře

<< Zpět do Agadiru Pokračovat do živé Marakkéše >>

Veškerý obsah stránek maroko.efektne.cz je chráněn autorským zákonem a jakékoli kopírování textu nebo obrázků je striktně zakázáno bez předešlé domluvy s autorem.

NAVRCHOLU.cz

Maroko cestopis, dovolená - hlavní stránka